dijous, 18 de desembre del 2014

Recuperant la primera avaluació de religió (4t ESO)

La recuperació de la primera avaluació consta del següent treball que té dues parts, un comentari de premsa i una petita excursió.

Part 1: Comentari de premsa.
Cal anar als links dels tres primers temes del currículum de l’assignatura de religió catòlica que hi ha al lloc web CatReligió a l’Aula (els tens a sota) i escollir, per cadascun dels tres, una notícia pròpia del portal (icona de caracola) o bé una notícia del recull de premsa (icona del món) que hauràs de portar imprès i un escrit teu relacionant la notícia escollida amb el que hem tractat a classe (és a dir, relacionar-ho amb el tema 1 del llibre de text).

1_ El misteri de l'Església. Realitat visible i espiritual. Misteri de la unió dels homes i les dones amb Déu. (clica aquí)
2_ La presència i realització de les notes de l'Església al llarg de la història. (clica aquí)
3_ L'Església, unitat dels cristians. (clica aquí)

Part 2: Petites excursions

Excursió1: Vés a l’Església de la Basílica de la Concepció (a la illa de l’Eixample d’Aragó-Llúria). A l’entrada principal (al carrer Aragó) hi veuràs un escut situat damunt la porta dins una placa de metall de fons blanc. És l’escut del Papa Francesc. Fes-hi una fotografia i posa-la al treball. Veuràs que a l’escut hi apareix un sol amb unes lletres a dins: què significa?

Excursió 2: Vés a la façana de la Casa Batlló de Gaudí. Cerca els anagrames dels noms de Jesús, Maria i Josep en la torreta. Fes una fotografia i posa-la al treball indicant quin símbol correspon a cada anagrama.

dimecres, 17 de desembre del 2014

Marx & Molins

Després d'haver visionat el capítol de "El convidat" on l'Albert Om entrevista a la Victòria Molins, referent al tema que estem tractant (l'humanisme ateu, el marxisme), respon a les següents preguntes:



  • En què s'assemblen i diferencien els conceptes d'alienació en Feuerbach i Marx?
  • Quina podria ser la crítica de Marx a Victòria Molins? Estaria Marx d'acord amb ella quan diu que elles (la seva comunitat religiosa) practiquen el comunisme?
  • Diu el llibre dels Fets dels Apòstols (un dels llibres del NT) que entre els primers cristians "Tots els creients vivien units i tot ho tenien al servei de tots; venien les propietats i els béns per distribuir els diners de la venda segons les necessitats de cadascú" (Ac 2, 44-45). La felicitat per als primers cristians consistia doncs en satisfer les necessitats materials (justifica la resposta)? On radica la felicitat evangèlica?
  • Quina creus que seria la resposta de Victòria Molins al pensament ateu i materialista de Karl Marx?
  • Victòria Molins diu que la seva segona conversió (a favor dels pobres) va ser a Nicaragua, on va descobrir la "teologia de l'alliberament". Busca informació i explica què és la teologia de l'alliberament i posa'n tres representants. 

dilluns, 1 de desembre del 2014

Activitat formativa: Ludwing Feuerbach

1_ Treure un full en blanc i posar el nom, la data i la classe.
2_ Llegir en silenci els apunts presentats pel professor (la introducció i el capítol de Ludwing Feuerbach) per contestar individualment i en silenci les preguntes que tens a continuació (no cal copiar l'enunciat).

Pregunta 1: Pensa, exposa i raona dos exemples d'alienació religiosa  del quotidià segons el pensament de Ludwing Feuerbach.

Pregunta 2: Explica amb les teves paraules les diferents respostes de la fe al pensament ateu de Ludwing Feuerbach.

Pregunta 3: Raona en què ajuda el pensament d'aquest filòsof a una persona creient.

De criatures i creadors (Unamuno i Feuerbach)

Qui és més real, Cervantes o el seu personatge de El Quixot?
Llegeix atentament el seguent  text  de la novel·la Niebla, de Miguel de Unamuno, on el seu protagonista, Augusto Pérez, va a veure al seu creador per protestar contra la decisió d'aquest d'acabar la novel·la i matar al personatge de ficció.

"-¡Quiero ser yo, ser yo!, ¡quiero vivir! - y le lloraba la voz." (...)
"- ¿Con que no, eh? - me dijo -, ¿Conque no? No quiere usted dejarme ser yo, salir de la niebla, vivir, vivir, vivir, verme, oírme, tocarme, sentirme, dolerme, serme: ¿Conque no lo quiere?, ¿Conque he de morirme ente de ficción? Pues bien, mi señor creador don Miguel, ¡También usted se morirá, también usted, y se volverá a la nada de la que salió...! ¡Dios dejará de soñarle! ¡Se morirá usted, sí, se morirá, aunque no lo quiera; se morirá usted y se morirán todos los que lean mi historia, todos, todos, todos, sin quedar uno! ¡Entes de ficción como yo; lo mismo que yo! Se morirán todos, todos, todos. Os lo digo yo, Augusto Pérez, ente ficticio como vosotros, nivolesco lo mismo que vosotros. Porque usted, mi creador, mi don Miguel, no es usted más que otro ente nivolesco, y entes nivolescos sus lectores, lo mismo que yo, que Augusto Pérez, que su víctima..."
(...)
"Este supremo esfuerzo de pasión  de vida, de ansia de inmortalidad, le dejó extenuado al pobre Augusto."
"Y le empujé a la puerta, por la que salió cabizbajo. Luego se tanteó como si dudase de su propia existencia".

Preguntes per lliurar en paper al professor:

  • Relaciona aquest text amb el pensament ateu de L. Feuerbach.
  • En el text Déu és algú que té potestat sobre el ser humà, perquè n'és el seu creador, de la mateixa manera que l'escriptor és creador dels seus personatges. En el fons el text parla del determinisme diví. Què li diria Feuerbach a Augusto Pérez